Právna úprava o autorských právach sa môže stať nočnou morou inovátorov
SAPIE sa v týchto dňoch pridalo k viac než 145 signatárom otvoreného listu , ktorí vyjadrili veľké obavy nad aktuálnou diskusiou COREPER o navrhovanej smernici o autorských právach na digitálnom jednotnom trhu. Máme veľké obavy, že text navrhnutý bulharským predsedníctvom v žiadnom prípade neodráža vyvážený kompromis, či už z hľadiska podstaty, alebo z pohľadu mnohých legitímnych obáv, ktoré boli vznesené. Namiesto toho predstavuje vážnu hrozbu pre slobodu európskych občanov a podnikov a vážne poškodí otvorenosť, konkurencieschopnosť, inovácie, vedu, výskum a vzdelávanie Európy.
Široké spektrum európskych zainteresovaných strán a odborníkov vrátane akademických pracovníkov, pedagógov, mimovládnych organizácií zastupujúcich ľudské práva a slobodu médií, vývojárov softvéru a začínajúcich podnikov opakovane varovalo pred škodami, ktoré by tieto návrhy spôsobili. Tieto námietky boli však väčšinou zamietnuté bez prítomnosti národných expertov. Takto urýchlený proces je zarážajúci, keďže Európsky parlament už oznámil, že bude potrebovať viac času (a to až do júna), aby jednoznačne zaujal stanovisko a prijal opatrnejší prístup, ktorý umožní vyhodnotiť legitímne námietky zainteresovaných strán. Ak sa v tejto diskusii nedosiahne kompromis, pôvodný úmysel modernizácie autorského práva tak, aby držalo krok s rýchlo sa meniacim svetom technológií, sa úplne minie účinku.
Namiesto toho hrozí, že európski inovátori, autori, vzdelávacie inštitúcie či neziskový sektor budú zasiahnutí spleťou nelogických pravidiel, ako napríklad:
Článok 13 (používateľmi generovaný obsah) vytvorí nový režim zodpovednosti za rozsiahlu oblasť on-line platforiem. Tento režim bude v rozpore s platnou smernicou o elektronickom obchode, a tiež s vôľou mnohých členských štátov. To všetko bez riadneho posúdenia jej vplyvu. Tento článok nariadi tiež používanie filtračných technológií na odhaľovanie autorského obsahu vo všetkých oblastiach používateľmi generovaného obsahu. Tieto technológie nielen že nie sú na trhu dostupné a ich vývoj si bude môcť dovoliť iba hŕstka veľkých spoločností, no ich využitie je kontroverzné práve v súvislosti s ľudský právom na slobodu slova.
Článok 11 (právo vydavateľa tlače) navrhuje uplatňovanie autorského práva aj na útržky správ, tzv. snippets, ktoré sú bežne dostupné k nahliadnutiu v agregátoroch správ. Uvažuje tak len o vytvorení práv pre vydavateľov, a to aj napriek mnohým hlasom zo strany zainteresovaných subjektov a členských štátov, ktoré volajú proti zavedeniu tohto článku a navrhujú niekoľko alternatív, medzi inými tzv. predpoklad prevodu práv na autora.
Článok 3 (textové a dátové dolovanie, z angl. Text and data mining) navrhuje obmedzenie možnosti využívania dolovania z textu a dát pre komerčné účely, čím spochybňuje logiku technologického pokroku a využívania nových poznatkov vedy v praxi. Využitie moderných technológií strojového učenia nemôže byť obmedzené z hľadiska rozsahu príjemcov alebo účelov, ak chce EÚ byť konkurencieschopná v rýchlo sa rozvíjajúcich oblastiach ako umelá inteligencia.
Články 4 až 9 navrhujú výnimky z autorského práva pre vzdelávacie inštitúcie. Hoci v princípe správne, tieto výnimky iba dotvárajú nekoncepčnosť návrhu reformy autorského práva tým, že nezohľadňujú novú realitu vzdelávania, ktorá neprebieha iba na území vzdelávacej inštitúcie, ale v celej sieti iných, viac či menej formalizovaných foriem vzdelávania (neziskové organizácie, knižnice, múzeá, kurzy apod.). Legislatíva musí vytvoriť prostredie, ktoré umožní pedagógom, výskumným pracovníkom, študentom a odborníkom v oblasti vzdelávania osvojiť si digitálne prostredie a zachovať, vytvoriť a zdieľať vedomosti a európsku kultúru.
Vzhľadom na mnohé nejasnosti a nepresnosti hrozí prijatím tejto právnej úpravy obrovská ujma európskym inovátorom, vedcom, vzdelávacím inštitúciám, knihovníkom, autorom, ale aj komerčnej sfére založenej na aplikovaní výsledkov moderného výskumu v oblasti analýzy dát. Môže sa ľahko stať nočnou morou nielen pre tých, ktorých priamo zasiahne, ale aj pre členské štáty pri zavádzaní tejto reformy do praxe.
Preto v otvorenom liste dôrazne odporúčame, aby zástupcovia prehodnotili rozhodovací proces, ktorý by mal byť založený na dôkazoch, zameraný na tvorbu pravidiel autorských práv, ktoré sú vhodné pre daný účel a na vyhýbanie sa nežiadúcim škodlivým vedľajším účinkom.
Viac k téme:
Communia: 145 Organisations Tell Member State Ambassadors: There’s Still Much To Fix on EU Copyright Reform