Sapie Meet & Learn v Crowdberry kaviarni
Jedným z cieľov, ktoré v SAPIE máme, je prepájanie našich členov - inovatívne spoločnosti, ktoré sa venujú rôznym odvetviam. Majú tak k dispozícii priestor, v ktorom sa od seba môžu navzájom učiť a inšpirovať sa pozitívnym napredovaním a tiež naopak - vziať si ponaučenie z chýb, ktoré sa v ich biznise vyskytli. Tieto stretnutia sú plné otvorenosti a transparentnosti, firmy sa neboja navzájom si ukázať, ako “varia pod tou svojou pokrievkou”. V poradí už tretí zo série eventov SAPIE Meet & Learn sa uskutočnil v kaviarni spoločnosti Crowdberry a zažili sme opäť večer plný motivujúcich myšlienok a inovatívnych nápadov. Hostí na domácej pôde privítali partneri spoločnosti Daniel Gašpar a Peter Bečár.
Daniel Gašpar odštartoval prezentáciu sloganom - profesionálny crowdinvesting pomáha tvoriť globálnych lídrov zo Slovenska. Aby uviedol do témy, vysvetlil rozdiel medzi pojmami crowdfunding a crowdinvesting (pre zaujímavosť - crowdinvesting sa v slovenských pomeroch pohybuje až cez hodnoty 2 miliónov EUR pri najväčších projektoch).
Čo sú ale hmatateľné výhody crowdinvestingu v podaní Crowdberry ako pre investorov, tak aj pre spoločnosti? Je to najmä o komunikácii so zakladateľmi, odovzdávaní vzájomnej inšpirácie, ako investor prvý vidíte konkrétny produkt naživo, máte tak priamy prístup k inováciám a podporujete určité odvetvie či nápad. Výhoda pre spoločnosti spočíva v tom, že získajú kapitál bez potreby bánk alebo venture kapitálu s jasným zámerom exitu - predaja. No a v neposlednom rade - spoluvlastník je predsa najlepší predajca.
Investície ešte v minulosti boli založené hlavne na osobných kontaktoch a dôvere, vznikla tak napríklad aj spoločnosť Orion - vpustili investorov do svojej kapitálovej štruktúry, mladý grafik im navrhol logo hviezdy, ktoré majú doteraz a Vu à la - spoločnosť funguje už vyše 100 rokov.
V Crowdberry sa často stretávajú práve s nedôverou verejnosti do investovania. Pri pátraní, prečo je to tak, netreba zájsť ďaleko - pyramídové hry, Drukos, BMG Invest, privatizácia, účelové finančné skupiny … A spoločnosť jednoducho ale isto stráca dôveru.
Zakladateľmi zodpovedného trhu rizikového kapitálu na Slovensku bola spoločnosť Neulogy Ventures. Crowdberry je jedným z úspešných pokračovateľov. Vznikli ako profesionálna investičná platforma, ktorá umožňuje investorom spoluvlastniť inovatívne české a slovenské firmy, malé a stredné podniky a nehnuteľnosti. A ako sa v Crowdberry bránia proti toxickému slovenskému kapitálu? Sledujú pozadie všetkého, čo sa okolo nich deje a vyhýbajú sa negatívnym kauzám s podozrivým pozadím. Vyvracajú aj šumy o netransparentnosti, a to tak, že ich investori sú verejne dohľadateľní, plus - firmy si ich môžu sami vybrať alebo dokonca aj odmietnuť. V Crowdberry najviac dôverujú priamemu kontaktu, chcú veci prejednávať v osobnej rovine, aj preto vo svojich priestoroch zriadili vlastnú investičnú kaviareň, ktorá vznikla ako príjemný priestor pre uzatvorený kruh ľudí, ktorí rozmýšľajú rovnakým smerom. DNA firmy začínalo s investíciami do startupov, časom rozšírili svoje smerovanie aj na malé a stredné podniky a zameriavajú sa aj na investovania do vybraných nehnuteľností. Slovenské Crowdberry medzičasom expandovalo aj do Českej republiky, hľadajú tak možnosť, ako sa ešte viac otvoriť celému svetu. Svoju časť prednášky zakončil Daniel Gašpar slovami, že dôležité je nezmeškať vlak, približovať sa k inováciám a byť v správnom čase na správnom mieste.
Ako druhý prehovoril Peter Bečár, ktorý žije v Českej republike, no sleduje dianie na Slovensku a zaujímavé myšlienky v kombinácii s aktívnym slovenským podhubím ho zaujali natoľko, že sa rozhodol investovať. Výhodou Crowdberry je podľa neho to, že umožňuje priamy osobný kontakt s foundermi, umožňuje sledovať, ako slovenská firma niečo buduje, ako rastie. Taktiež je to možnosť aktívne sa vžiť do riadenia manažmentu, príkladom je, keď sa jeden z investorov dokonca stal dočasným šéfom spoločnosti, ktorú spočiatku iba investične podporoval. Peter Bečár prostredníctvom grafov ukázal, že kvalitná firma môže vyrásť úplne kdekoľvek na svete, dôležité je stavať na otvorenosti a vymieňať si užitočné informácie.
Presvedčiť investorov, aby sa rozhodli investovať práve pre váš produkt/nápad, nie je vždy jednoduché. Podobných situácií zažili v Crowdberry niekoľko. Spoločnosť Ecocapsula napríklad presvedčila svojich prvých 11 investorov k investícii, keď im ukázala, že ich kapsuly sa dajú využiť kdekoľvek - dokonca aj na strechách budov či palube lodí. Dnes má spoločnosť už stovky zákazníkov.
Pod krídlami Crowdberry takto vyrástlo hneď niekoľko známych značiek, napríklad prvou investíciou bola spoločnosť Herbert sirupy. Orientujú sa na firmy, ktoré prinášajú ľuďom radosť z kvalitných chutí (ako firma Malý gazda) alebo sú prospešné pre spoločnosť - Multiplex DX, ktorí sa venujú výskumu ohľadom diagnostiky rakoviny. Posledným podporeným projektom je Dúbravská oáza, ktorý má slúžiť ako domov pre seniorov so špecializáciou pre osoby trpiace alzheimerom.
Na záver SAPIE Meet & Learn vol. 3 sme sa dozvedeli, že cieľom Crowdberry je poskytovať stabilitu svojim investorom, hľadať zmysluplné projekty a viac sa orientovať sa oblasť zabehaných malých a stredných podnikov a takisto nehnuteľností, v ideálnom prípade tak participovať na stavbe škôlok, škôl či internátov. Budeme im v tom určite držať palce!
Chcete byť aj vy súčasťou creme de la creme slovenskej inovatívnej scény a stať sa členom SAPIE? Dajte nám vedieť!