Prednášali sme pre študentov z Mexika na letnej škole biznisu a marketingu EUBA pre študentov
Prednášali sme pre študentov z Mexika na letnej škole biznisu a marketingu EUBA pre študentov.
Ekonomická univerzita v Bratislave (EUBA) organizuje tento rok už 14. ročník letnej školy “Doing Business/Doing Marketing in Central Europe” (ako sa robí biznis a marketing v strednej Európe). EUBA začala spolupracovať s mexickou univerzitou Tecnológico de Monterrey a SAPIE pri tom nemohla chýbať.
Výkonná manažérka SAPIE, Adela Zábražná, sa 12.7. postavila pred zvedavých študentov z Mexika, ktorí na Slovensku študujú jeden mesiac, aby im porozprávala o tom, ako sa nám darí v strednej Európe a vo V4 (Vyšehradskej štvorke - Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česko) v oblasti technológií, inovácií a ekonomiky. Študenti boli z rôznych odborov - inžinierske štúdiá, ekonómia, financie, biznis, dokonca sa medzi nimi našli aj architekti.
V prvej časti prednášky “From Manufacturers to Innovators” Adela Zábražná vysvetlila základné pojmy, čo sú to inovácie, start-upy, ekosystém, či klaster. Objasnila študentom, akú úlohu v systéme zohráva SAPIE, ako pomáha začínajúcim podnikateľom a objasnila dôležitosť existencie organizácií tohto typu, ktorá spočíva hlavne v reprezentovaní záujmov inovatívnych spoločností navonok a vytváraní funkčných sietí inovátorov, vedcov, korporácií a ďalších dôležitých ekosystémových hráčov.
Študenti sa oboznámili s poprednými slovenskými lídrami v oblasti technológií, automatizácie, vývoja, clean tech, či mobility, akými sú Aeromobil, GA Drilling, Innovatrics či Pixel Federation. Taktiež si vytvorili prehľad o ekonomických reáliách a stave inovatívneho ekosystému krajín V4 a o tom, v čom spočívajú ich silné a slabšie stránky.
Po prezentácii sa študenti zúčastnili interaktívneho workshopu, keď sa rozdelili do skupín a na základe informácií, ktoré získali predtým v prednáške, mali vypracovať menší projekt. V úvode sa mali zamyslieť, ako fungujú klastre, aké sú ich charakteristické rysy a čo ich predurčuje k úspechu. Následne mali vytvoriť krátku stratégiu pre klaster spájajúci tri hlavné mestá - Bratislavu, Viedeň a Budapešt. Cieľom workshopu bolo zadefinovať postavenie novovznikajúceho klastra - Danube Valley - a navrhnúť aktivity na najbližšie obdobie, vďaka ktorým by sa Danube Valley klaster dostal na mapu technologických klastrov v Európe. Študenti sa zamerali hlavne na potenciálnych členov, projekty, spôsoby financovania projektov aj na unikátne črty regiónu, ktoré ho môžu odlíšiť od ostatných fungujúcich technologických klastrov.
Študenti sa pre tému nadchli a prezentácie boli aj napriek relatívne krátkemu času na prípravu veľmi dobre prepracované. Sedem skupín na záver prezentovalo výsledky svojej dvojhodinovej snahy. Spoločným menovateľom všetkých prezentácií bola dôležitosť spolupráce a vyťaženia z ekonomických a kultúrnych špecifík Slovenska, Rakúska a Maďarska. Spolu sme dospeli k záveru, že kooperácia v tak kultúrne rôznorodom regióne medzi všetkými hráčmi a vzájomné pochopenie ich potrieb je kľúčovým predpokladom k tomu, aby sa vytvoril fungujúci ekosystém, ktorý bude dostatočne inovatívny na to, aby mohol konkurovať svetovým klastrom ako sú Silicon Valley či London Tech City.