Prečo je dôležité robiť osvetu v oblasti policy advocacy?

Policy agenda, alebo ovplyvňovanie verejných politík je aktivita na Slovensku vnímaná negatívne. Je tomu tak preto, lebo samotný pojem zostáva nepochopený. Vplyv podnikateľov v politike sa v regióne strednej Európy spája s negatívnym javmi ako korupcia. V tomto priestore sa podpora alebo ovplyvňovanie konkrétnej politiky zvyčajne chápe ako eufemizmus pre rovnaký typ činnosti. 

Policy advocacy by však mal byť jedným z kľúčových nástrojov podnikového manažmentu a to nielen vo veľkých firmách, ale aj u malých firiem. Ide o zaužívanú prax v zahraničí, ktorú je potrebné na Slovensku spopularizovať. SAPIE by zároveň chcelo byť pionierom v tejto oblasti pre inovatívne firmy a malé a stredné podniky na Slovensku.

Policy advocacy ako stratégia podnikov môže byť jedným z efektívnych a transparentných nástrojov na vytváranie koalícií s podobne zmýšľajúcimi podnikmi. Iba tak je totiž možné efektívne presadzovať pripomienky k zmene legislatívy, či komunikovať voči politikom aktuálne potreby trhu.

Čo presne znamená policy advocacy?

Policy advocacy sa dá najlepšie definovať ako zastupovanie alebo podpora konkrétneho subjektu a jeho záujmov v diskusii k zmene legislatívy. Policy advocacy môže mať podobu priameho zastúpenia sociálneho marketing, kampane so zainteresovanými stranami alebo vytváranie koalícií. V SAPIE dominuje dôraz na presadzovanie politiky, ktorého cieľom je ovplyvniť konkrétnu politiku alebo prístup vlády. Významnou súčasťou tohto prístupu je informovať verejnosť a tvorcov týchto opatrení cez mobilizáciu dotknutých strán. Tieto strany si musia byť vedomé ekonomických dopadov politík, ktorým by sa malo zabrániť.

Policy advocacy znamená aj navrhovaniezmien potrebných z dôvodu technologického pokroku. Ten často spôsobil, že aktuálna legislatíva je zastaraná a pokračovanie súčasného nastavenia je škodlivé a vyžaduje si rýchlu nápravu. K tomu môže dôjsť aj vtedy, keď sa situácia v iných krajinách výrazne zlepší a domáci legislatívny rámec tento trend neodzrkadľuje. 

Podobné situácie  nastali napríklad v oblasti zdieľaných automobilov či ubytovacích služieb, ktoré si obe vyžadovali zmeny v legislatíve, aby reflektovali nové trendy v tejto oblasti podnikania.

V súlade s tým možno policy advocacy definovať ako stratégiu prinášajúcu zmenu politiky alebo akciu prostredníctvom organizovanej činnosti záujmových skupín. Vyžaduje si to dobre  štruktúrovanú agendu s pripomienkami dotknutých skupín a akčný plán s cieľom naštartovať, ovplyvniť alebo zastaviť zmenu konkrétnej politiky.

Kto je “cieľovým subjektom” presadzovania policy?

V závislosti od stratégie a zamýšľaného výsledku môže mať presadzovanie policy rôznych adresátov. Samotní navrhovatelia ako aj jednotlivci, či skupiny, ktoré môžu prispieť svojim vstupom do diskusie, označovaní ako stakeholderi. Typickým adresátom tejto aktivity sú tvorcovia politík, ktorí by mali byť motivovaní a tiež vedomí dôsledkov, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku ich činnosti alebo nečinnosti. 

Okrem tvorcov politík môže byť cieľom aktivity napríklad ovplyvniť verejnú mienku. Preto je dôležité, aby do procesu a komunikácie policy boli zapojené aj médiá či nezávislé organizácie, ktoré častokrát zastupujú hlas daných skupín. Verejnosť totiž bez toho môže prehliadnuť významné zmeny v dôležitých otázkach v rôznych oblastiach spoločenského a ekonomického diania.

Aké sú prístupy k presadzovaniu policy

Primárne a vo väčšine prípadov je zamýšľaným dopadom policy agendy ovplyvňovanie tých, ktorí majú rozhodovaciu právomoc. Dá sa to dosiahnuť priamou komunikáciou, ako sú organizované stretnutia, konferencie, spoločenské fóra, alebo cez nepriamy tlak vyvíjaný prostredníctvom sekundárnych cieľových skupín. 

Môžu to byť dôležité sociálne skupiny, ktoré sú vplyvnejšie pri tvorbe politík s cieľom upozorniť na  dopady, ktoré navrhovaná politická téma predstavuje (či už v podobe pripravovanej akcie alebo nečinnosti). Toto sekundárne publikum zahŕňa širokú škálu aktérov, ktorí majú špecifickú formu vplyvu. Môže ísť o silné volebné bloky (seniori, sektoroví pracovníci atď.), médiá alebo nezávislé združenia, či platformy alebo poradcovia zákonodarcov. Rovnako vplyvné môžu petície, či demonštrácie a rôzne formy protestov organizované záujmovými skupinami vrátane verejnosti.

Ako  efektívne presadzovať policy aktivity?

Teraz, keď sme definovali, čo je presadzovanie politiky a na koho sa zameriava, môžeme sa obrátiť na to, čo tvorí účinnú tvorbu policy. Toto je oblasť, ktorá je často nesprávne vnímaná a chápaná, čo vedie k negatívnemu vnímaniu tohto druhu aktivity. Pri správne nastavených asktivitách policy advocacy nejde o to niekoho odmeniť alebo oklamať, ale skôr identifikovať potenciálneho spojenca na politickej alebo verejnej scéne. Tohto spojenca je potrebné presvedčiť o významných dopadoch alebo potenciálnych problémoch, ktoré sú v hre. 

Cieľom je aby sa stali presvedčenými obhajcami danej témy smerom k verejnosti alebo tvorcom politík. Tiež je dôležité identifikovať zainteresované skupiny, alebo osoby, ktoré nemajú k danej téme jasné stanovisko, alebo identifikovať spojencov, ktorých je potrebné dostať na svoju  “stranu”. Efektívne presadzovanie policy je procesom presviedčania, s využitím rôznych komunikačných nástrojov na to, aby si cieľové publikum uvedomilo konkrétny problém, o ktorom predtým nevedelo.

Po úspešnom presadzovaní daného názoru by cieľová skupina mala byť schopná porozumieť danej problematike, mala by byť presvedčená o argumentoch pre stranu, ktorá jej bola prezentovaná, a aktívne si osvojiť prezentované myšlienky, aby ich ďalej šírila na verejnosti. Na konci dňa by mali  daní príjemcovia pochopiť naliehavosť potreby konať určitým spôsobom na základe argumentov a príbehov prezentovaných zo strany iniciátorov.

Tento proces si vyžaduje kombináciu: 

  • budovania spomínanej koalície, 

  • hľadania a kontaktovania potenciálnych spojencov, ktorých je potrebné argumentačne presvedčiť o danej téme.

Je prirodzené, že význam a šance úspešného “lobovania” naberú na sile a význame pri šírení  kľúčových politických posolstiev medzi verejnosťou s cieľom získať jej podporu pre prezentovanú myšlienku alebo politické rozhodnutie. To robí z policy advocacy z hľadiska zmeny právneho systému relatívne pomalý a zdĺhavý proces zahŕňajúci zmenu postojov verejnosti prostredníctvom kampaní na zvyšovanie povedomia k danej problematike.  

Kampane by mali byť zamerané na kľúčové pozitívne a negatívne aspekty ovplyvňujúce každodenný život verejnosti. Zmena politických preferencií si vyžaduje neustálu angažovanosť, budovanie dôvery, diskusiu a vyjednávanie, aby sa odstránili negatívne prvky alebo väčšie časti pôvodných návrhov tak, aby výsledok vyhovoval kľúčovým zainteresovaným stranám.

Previous
Previous

Prečo policy advocacy musí ísť zdola

Next
Next

Dátová ekonomika a ako sa môže Európa chrániť pred ďalším ekonomickým šokom