Prečo policy advocacy musí ísť zdola

Všeobecne vnímaný názor, že policy advocacy je aktivita, ktorá sa deje za zatvorenými dverami formou lobingu medzi podnikmi a politikmi bez ohľadu na verejný prospech, nezodpovedá realite. 

V praxi návrh na zmenu politiky zvyčajne vychádza od zainteresovaných skupín, jednotlivcov, alebo firiem. Na ich čele sú pritom organizácie alebo koalície zastupujúce záujmy a pozície špecifických skupín a segmentov.  Týmito segmentmi a skupinami môžu byť pracovné skupiny v konkrétnych sektoroch (zastúpené odbormi), alebo malé a stredné podniky (zastúpené združeniami alebo asociáciami), seniori, športovci, umelci, akademici, vedci, novinári, študenti alebo akýkoľvek sektor alebo skupina v spoločnosti (zastúpené asociáciami, alianciami, komorami alebo združeniami, či nadáciami).

Do samotného procesu presadzovania policy vstupuje veľa faktorov vplývajúcich na jeho celkový proces a to: komunikačná taktika, zber zdrojov, spôsob vyjednávania, oslovenie aktérov potrebných v procese a výber tzv.  “decision makerov”, ktorí budú vo finále zodpovední za presadzovanie názorov, predkladanie dôkazov a materiálov s cieľom priviesť jednajúcu stranu k úspešnému výsledku. 

Dôležité pri iniciovaní policy advocacy je interpretácia kľúčovej myšlienky

Kľúčovým aspektom v chápaní úspešnej obhajoby názorovej pozície vďaka ktorej ide o užitočný nástroj pre skupiny a komunity je odovzdanie manažovania témy a kľúčových myšlienok, ako aj jej zdôvodnenia aktérom, ktorí môžu zmenu uskutočniť alebo naopak neuskutočniť.

Dôležité je preto  zrozumiteľne interpretovať informáciu a zámer osobám s rozhodovacími právomocami alebo tvorcom verejnej mienky o kľúčových argumentoch na oboch stranách a o pozitívnych výsledkov obhajovaného výsledku.  

V prípade úspešného presadzovania v rámci policy príjmú kľúčoví aktéri hlavné myšlienky iniciátorov a upravia súčasný politický prístup v súlade s poskytnutými argumentami. Decision makeri by mali prijať a prezentovať tieto myšlienky ako svoje vlastné.  Neznamená to však, že by neexistovalo prepojenie na komunity, ktorým má zmena pomôcť. 

Osoba s rozhodovacou právomocou má totiž vďaka svojmu postaveniu, reputácii, agende a rešpektu vyššiu šancu presadiť myšlienky zadávateľa, nakoľko od neho je presadzovanie daných tém prirodzenou súčasťou jeho profesnej agendy a špecializácie, či zamerania.  

Presvedčiť decision makera je časť úspechu v rámci presadzovania svojej kampane 

Ďalším krokom je dosiahnutie zmeny vnímania verejnosti, najmä ak sa jedná o spoločenské a obzvlášť citlivé témy. Decision makeri by však mali prezentovať návrhy policy autenticky v svojom mene, nakoľko sú to oni, ktorí akceptujú následky spojení s ne/dosiahnutím zmeny.

Čo je a čo nie je policy advocacy

Policy advocacy sa teda aplikuje  prostredníctvom vytvárania koalícií, prevodu vlastníctva myšlienky,  dôrazu na prezentáciu agendy, vyjednávanie, sprostredkovanie a spoluprácu zameranú na budovanie vzťahov medzi kľúčovými zainteresovanými stranami.

Tento proces sa svojim obsahom líši od konfrontačnej politickej agitácie, ako je whistleblowing (odhaľovanie korupcie alebo nekalých aktivít niekým z vnútra organizácie), verejnou kontrolou alebo organizovaním protestov.  Takéto aktivity do štandardnej agendy policy nespadajú, ale predstavujú skôr formy vnútornej alebo vonkajšej kontroly, ktorá má za cieľ upozorniť na prešľapy alebo pochybenia organizácie alebo inštitúcie alebo vyjadriť nespokojnosť s ich fungovaním. Nejde teda o konštruktívne aktivity s cieľom meniť veci v rámci existujúcich štruktúr, ale skôr ide o proces ich obchádzania.

Aké podmienky sú potrebné na rozvíjanie  policy advocacy

Samotná policy advocacy si vyžaduje spoločenskú a politickú kultúru, ktorá je pozitívne nastavená k tvorbe a uplatňovaniu názorov prostredníctvom otvorenej  diskusie. Tá musí smerovať k presadzovaniu takých rozhodnutí, ktoré so sebou prinášajú sériu argumentácií, sú postavené na overených faktoch a zdrojoch, a majú za cieľ  realizovať prospešnú zmenu pre vybraný segment, skupinu, alebo spoločnosť.

Uplatňovanie policy by malo byť preto jedným z nástrojov, ktorý by sa mohol rozvíjať aj v krajine, akou je Slovensko. Práve využívanie policy môže byť cestou na zvyšovanie  politickej kultúry a spoločenskej diskusie, na lepšie prepájanie jednotlivých zástupcov politickej a firemnej, či spoločenskej oblasti a zvyšovanie kvality života prostredníctvom uplatňovania záujmov, ktoré obhajujú záujmy čo najširšie zastupovaných skupín spoločnosti.

Previous
Previous

SAPIE provided remarks to the key strategic document Path to Digital Decade 2030

Next
Next

Prečo je dôležité robiť osvetu v oblasti policy advocacy?