Marek Križka: My vieme exportovať najlepší talent a nápady, naše firmy sú veľmi konkurencieschopné, ale tých unicorns ešte nemáme

Z akých dôvodov, z tvojich skúseností, slovenské firmy najčastejšie expandujú do USA?

Naše klientske portfólio sú vysoké desiatky startupov. Expandujú z 2 dôvodov. Prvým je, že USA sú najväčší svetový trh pokiaľ ide o ich zákazníkov, takže často expandujú za zákazníkmi, aby získali prístup na americký trh a mali odbyt svojich služieb v rámci USA.

Druhým je kapitálový trh USA. Expanzia je robená za účelom získania ďalšieho investičného kola alebo amerických investorov. Čiže buď chcú rásť biznisovo pokiaľ ide o revenues alebo potrebujú väčšiu investíciu, ktorá nie je dostupná v regióne.

 V akom štádiu väčšinou expandujú?

Rozdelil by som to podľa typu firiem. Prvým sú IT firmy a digitálne agentúry, ktoré väčšinou začínajú regionálne, a keď sa cítia dostatočne silné, to je už väčšinou pri tých servisných firmách keď dosahujú obraty medzi 1-2 miliónmi Eur. Vtedy začínajú otvárať aj väčšie medzinárodné trhy, a často USA. A potom sú to VC-backed startupy, ktoré často expandujú, keď vyčerpajú možnosti tohto regiónu, Slovenska, príp. Česka.

U nás máme kapitálový trh, ktorý vie podporiť pre-seed a seed investície, ale ďalšie investičné kolá, keď už sa začína so startupu stávať scale-up, tak my na to nemáme dostatočne vyvinutý kapitálový trh, nemáme tu fondy, ktoré by to vedeli podporiť a vtedy najčastejšie idú do USA, teda keď raisujú peniaze. Väčšinou sú to firmy o cca 50 ľuďoch s dobrým produkt marketingom, ktoré potrebujú vyraisovať vyššie milióny eur - od 5 miliónov vyššie.

Na Slovensku to nefunguje, lebo náš startupový trh je mladý, vyvíja sa, nemáme tu efekt snehovej gule, všetci dúfame, že sa to vyvinie postupne ako sa tu vyexituje niekoľko spoločností. Na tých západnejších vyspelejších trhoch to funguje desiatky rokov a tá kultúra sa postupne vytvorila, keď u nich nastávali takéto exity. Takže ako Slovensko čakáme na prvého unicorna alebo na niekoľko väčších dealov a exitov.  

V ktorom americkom štáte si väčšina firiem zakladá entitu a prečo?

Sú to pobrežia, teda East Coast - New York, Pensylvánia, (bližšie k Európe, menší časový posun, najbohatší región) a na druhej strane Kalifornia (najväčší technologický hub) a posledné roky aj Texas. To je pokiaľ ide o biznis. Ak hovoríme o korporátnej štruktúre, tak skoro všetky startupy zakladajú svoje C-Corporations v Dellaware-i. Dellaware je špecialita amerického podnikania. Historicky sa tento štát vyvinul tak, že v ňom momentálne sídli 90%+ všetkých S&P 500 najväčších spoločností, a zároveň 95%+ všetkých startupov, ktoré dostávajú VC investíciu. Je tomu tak z niekoľkých dôvodov: 

  • Jednoduchosť založenia firmy - všetko sa robí online a relatívne jednoducho. 

  • Flexibilita obchodného práva v tom ako je možné štrukturovať a riadiť spoločnosť. Takže je tam vysoký level toho ako si viete sami nastaviť ako chcete riadenie spoločnosti zabezpečiť, čo vyhovuje investorom a investori to preferujú, čiže si založíte firmu tam, kde váš budúci veľký investor chce, aby ste mali firmu založenú.

  • Právna istota - dlhoročná rozhodovacia prax v obchodnom práve, veľmi rozvinuté obchodné súdnictvo a predvídateľnosť rozhodnutí. 

V Amerike sa líši štát od štátu a z tohto pohľadu sa dá USA brať ako kontinent ako by sme boli v Európe, lebo obchodné právo a rozhodovanie je riadené inak v každom štáte a Dellaware tým vyniká. Potom sú tu ešte dve ďalšie veci:

  • Daňové benefity - na rozdiel od iných štátov, spoločnosti založené v Dellaware, ktoré ale priamo v tom štáte nepodnikajú, nemusia platiť žiadne dane. Takže ak podnikáte a máte business licence v Kalifornii alebo v New Yorku, ale korporátnu štruktúru a nastavenie spoločnosti máte v Dellawari, nezaťažuje vás to žiadnymi extra daňami. 

  • Level anonymity/ochrany súkromia - na rozdiel od iných amerických štátov, sa tu nezverejňujú - pri súkromne vlastnených spoločnostiach, čiže nie sú verejne obchodované na burze - mená ani identity investorov, ani spoločníkov a ani konateľov.

Je jednoduchšie získať investíciu v USA alebo u nás a prečo?

Toto veľmi záleží. Veľmi záleží na viacerých faktoroch startup od startupu. Najčastejší model, ktorý máme od našich klientov je, že prvé jedno alebo dve kolá získajú investíciu u nás zo Slovenska, a vybudujú si dostatočnú traction a pripravia si firmu na to, aby mohli získať väčšieho US investora. Jasné, máme aj startupy, ktoré túto fázu úplne preskočili a raisujú rovno v USA, ale na to musia spĺňať niekoľko náležitostí.

Tam je dôležitý biznis model, aký majú product market fit a v neposlednom rade je to kvalita a network zakladajúceho tímu. Keď sú to Slováci, ktorí USA poznajú a majú tam sieť kontaktov, vedia tých investorov osloviť lepšie. Často sú to napríklad Slováci, ktorí tam študovali, alebo nejakú dobu pôsobili v USA. Zatiaľčo iní, čo takúto skúsenosť nemajú, tak častejšie sa ten základný kapitál v rádoch státisícoch eur získa na Slovensku oveľa jednoduchšie a potom sa ide do USA.

Sú investori ochotní investovať do slovenských firiem s US entitou? Ako je to s medzinárodnou konkurenciou?

Tým, že sme malá krajina a malý trh, tí najlepší sa presadia. My vieme exportovať najlepší talent a nápady, naše firmy sú veľmi konkurencieschopné, ale tých unicorns ešte nemáme.

Prečo firmy s US entitou častejšie darujú zamestnancom zamestnanecké akcie?

Doteraz to bolo právne aj daňovo jednoduchšie. USA majú jednoducho prednastavený spôsob, ako môžu zamestnanci získať akcie. Celé to prebieha na úrovni firmy, nie sú tam potrebné administratívne poplatky, ani byrokratická komunikácia s úradmi, celý ten právny rámec bol na to nastavený.

V USA sa zamestnanci môžu rozhodnúť, kedy budú daniť a aj z nadobudnutých akcií majú často daňové benefity. Toto sa mení aj na Slovensku od 1.1.2024 vstupuje do platnosti novela zákona o daní z príjmov a budú sa daniť až pri predaji, nie nadobudnutí.

Čo všetko potrebuje firma, ktorá zakladá US matku?

Teraz je možné americkú entitu plne založiť aj zo Slovenska, a v žiadnom bode netreba cestovať do USA. Je tu vysoká flexibilita. Ešte niekoľko rokov dozadu bol po založení spoločnosti problém otvoriť si bankový účet v USA, na čo treba myslieť, ale to sa už teraz dá vyriešiť cez moderné banky alebo pobočky amerických bánk na Slovensku.

Z tých náležitostí je ešte dobré si premyslieť za akým účelom sa tá entita bude zakladať a v akom štáte - či aby firma dokázala získať investíciu - vtedy treba založiť Dellaware C-Corporation, robí sa tam tzv. Dellaware flip, kde sa zo slovenskej spoločnosti presunie dôležité duševné vlastníctvo a majektové usporiadanie do materskej spoločnosti, aby vedela nabrať kapitál.

Pri tých servisných IT spoločnostiach sú oveľa dôležitejšie daňové otázky, takže tam sa treba pozerať na to, kde má firma odberateľov a ako chce rásť do budúcna. Lebo pri nejakej veľkosti dealov v USA je na to unlocknutie dôležité mať aj presence v USA. A to sa začína entitou, ale potom sa treba zamyslieť aj nad tým ako ten biznis budete robiť.

Tam sú vízové záležitosti, ktoré sú tiež dôležité - napríklad či chcete, aby slovenskí foundri získali víza a mohli dlhodobo pôsobiť v USA alebo to budú iba pracovné cesty, alebo začnete zamestnávať Američanov v rámci firmy, a to všetko ovplyvňuje výber firmy a najvhodnejšej štruktúry. 

Previous
Previous

Miloš Poplar z organizácie Eldison prezradil ako vyzerajú špecifiká expanzie do USA

Next
Next

SAPIE v Kanade a USA