Iniciatíva Vráťsa.sk chce pritiahnuť Slovákov zo zahraničia domov srdiečkom aj džobmi
Bratislava, 21. mája 2019 - Podľa odhadov odišlo za posledných 15 rokov do zahraničia približne 300 000 Slovákov. Najčastejšie ide o vysokokvalifikovaných ľudí, ktorí zamestnávateľom na Slovensku chýbajú. Dostať aspoň časť z nich naspäť domov sa snaží novovzniknutá iniciatíva Vráťsa.sk. Presvedčiť ich chce emotívnou kampaňou, ale aj ponukou pracovných pozícií v biznise, verejnej správe a neziskovom sektore. Komunikáciu a kampaň má na starosti Seesame.
Slovákov ťahajú domov spoločenské zmeny
“Slováci žijúci v zahraničí sa stavajú k návratu na Slovensko neutrálne až pozitívne,” hovorí Viktória Skřivánková z neziskovej organizácie LEAF, ktorá pracuje so Slovákmi v zahraničí a upevňuje ich kontakt so Slovenskom. “Od návratu domov ich však odrádza korupcia, radikalizácia spoločnosti, netolerancia voči inakosti a nízka životná úroveň ľudí.”
LEAF však v uplynulom období zaznamenal posun v rozmýšľaní Slovákov vonku voči svojej domovskej krajine. “Vnímajú, že Slovensko sa mení. Všímajú si zvýšenú občiansku angažovanosť v uplynulom roku a motivuje ich to k návratu,” vysvetľuje zmeny V. Skřivánková.
Z prieskumu medzi Slovákmi v zahraničí, ktorý LEAF realizoval v októbri 2018, vyplynulo, že až 54 % z nich by k návratu motivovala zmena politickej kultúry na Slovensku. Nasledujú ju kariérne príležitosti (47 %) a lepšie služby štátu (44 %).
Kampaň Vráťsa.sk láka na rodinu, ženy a peniaze
LEAF preto spojil biznis, verejnú správu, samosprávu a neziskový sektor, aby sa pokúsil vrátiť šikovných ľudí domov. Iniciatívu Vráťsa.sk založili spolu so Slovenskou alianciou pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) a Americkou obchodnou komorou na Slovensku (AmCham). Prvými partnermi sa stali O2 Slovensko, Swiss Re, Tatra Banka, Cisco a White&Case. Zakladatelia iniciatívy sú však otvorení ďalším partnerom, ktorí chcú podporiť prílev mozgov späť na Slovensko.
Iniciatíva Vráťsa.sk odštartovala komunikačnú kampaň, ktorá pracuje so známymi aj menej známymi ľuďmi, ktorí sa vrátili zo zahraničia alebo ostali doma, aby pomohli meniť krajinu. Kampaň obracia typické národné klišé na konkrétne príležitosti doma: “Vráť sa kvôli ženám,” hovorí Petra Kotuliaková z organizácie Aj Ty v IT, ktorá pomáha dostať viac žien do technologického sektora. “Vráť sa kvôli rodine,” hovoria bratia Velitsovci, ktorí v Púchove rozbehli rodinný biznis. Na prácu s peniazmi láka Pamela Babuščáková z Tatra Banky. Na čučoriedky volá Barbora Figľušová z farmy Čučoriedkovo.
Komunikačným partnerom iniciatívy a autorom kampane je agentúra Seesame. “Z prieskumov a fokusiek vidíme, že našich ľudí v zahraničí ťahá domov srdiečko - rodina, príroda, domovina či priatelia,” vysvetľuje Peter Jančárik, Head of Social Impact Team agentúry Seesame. “Napriek tomu sa väčšina z nich nevráti, lebo si nevie predstaviť praktické fungovanie v krajine. Nevidí zmysluplnú kariéru, ohodnotenie, príležitosti rásť. V kampani sme sa preto rozhodli spojiť emočné dôvody s reálnym uplatnením doma.”
Aktuálne je na webe 5 príbehov, postupne budú pribúdať ďalšie. Návštevníci na nej nájdu aj praktický návod k návratu a factsheet o sektoroch a trhu práce na Slovensku.
Okrem dôvodov aj konkrétne pracovné príležitosti
“Časť Slovákov sa nechce vrátiť domov, pretože cítia nedostatok kvalitných pracovných príležitostí. Spolu s partnermi preto ponúkame zaujímavé pracovné miesta, ktoré by ich mohli presvedčiť o tom, že sľubnú kariéru môžu mať aj doma,” hovorí V. Skřivánková. Dodáva, že zapojiť sa do iniciatívy môže každá firma alebo organizácia, ktorá dokáže ponúknuť zaujímavú pozíciu človeku zvonku.
Kampaňový web aktuálne odkazuje na 90 kvalifikovaných pracovných pozícií. Slováci vonku, ktorí zatiaľ nezvažujú návrat, sa môžu angažovať na Slovensku aj zo zahraničia ako expertní dobrovoľníci alebo mentori.