Ako nastaviť pravidlá pre AI na školách?

Na na strednej škole zameranej na automobilový priemysel – Duálnej akadémii  – sme realizovali workshop zameraný na využívanie AI vo vzdelávaní. Mal za cieľ prediskutovať jej potenciál transformovať vzdelávanie, vytvoriť pravidlá hry a navrhnúť, ako motivovať učiteľov a študentov k jej správnemu používaniu.

Počas workshopu vyšlo najavo, že na Duálnej akadémii (DA) už prebieha vzdelávanie v oblasti AI a škola má dokonca prideleného mentora, ktorý podporuje študentov aj učiteľov v ich spoznávaní AI. Pri diskusii o tom, čo vlastne AI je, každý z učiteľov zdôraznil iný aspekt tejto technológie, čím sa vytvorila pestrá a bohatá mozaika rôznych pohľadov. Zaznela však aj obava, že nadmerné používanie AI môže viesť k pohodlnosti a znižovaniu aktívneho prístupu študentov k vzdelávaniu – riziko, že AI by mohla u mladých podporiť kognitívnu lenivosť.

Učitelia sa zhodli, že stratégia plošného zákazu AI nástrojov nie je udržateľná, keďže technológia sa už medzi žiakmi udomácnila a jej možnosti sú príliš rozsiahle na úplné vylúčenie z výučby. Napriek tomu, že väčšina učiteľov zatiaľ nemá jasné predstavy o tom, ako konkrétne by AI mohla transformovať ich predmety, potvrdili, že študenti už AI často využívajú. Zároveň však zistili, že študenti mnohokrát nevedia efektívne spracovať výstupy, ktoré im AI ponúkne, a tak odovzdávajú výsledky, ktorým sami úplne nerozumejú.

Tieto diskusie poskytli jasný obraz o súčasných a postojoch k AI na DA a identifikovali dôležité príležitosti na ďalšie vzdelávanie a správne využitie tejto technológie. Medzi závery workshopu patrili tieto:

  1. Podpora povedomia o AI: Škola sa rozhodla podporovať záujem o AI medzi učiteľmi aj študentmi a poskytnúť im príležitosti na vzdelávanie v tejto oblasti.

  2. Prispôsobenie hodnotenia: AI môže ovplyvniť jazykové výstupy žiakov, a preto bude potrebné hľadať nové formy hodnotenia, čo bude výzvou najmä pre jazykových pedagógov.

  3. Flexibilné pravidlá pre AI: Jedno univerzálne pravidlo o používaní AI nie je reálne; pravidlá budú musieť byť prispôsobené rôznym situáciám.

  4. AI champion: Škola stanoví konkrétnu osobu zodpovednú za témy súvisiace s AI, ktorá bude sledovať najnovšie trendy a podporovať rozvoj AI kompetencií.

  5. Prispôsobenie AI ako osobného asistenta: Inšpiratívnym zistením bolo, že AI sa dá formovať do podoby osobného asistenta pre rôzne predmety – učitelia ocenili možnosti personalizácie prostredníctvom správnych promptov.

  6. Výučba zameraná na mäkké zručnosti experimenty: AI nedokáže nahradiť ľudskú interakciu ani fyzické experimenty, a práve na tieto oblasti sa chce DA viac zamerať, aby študenti prežili reálne skúsenosti, ktoré AI nenahradí, a pritom rozvíjali mäkké zručnosti ako tímová práca, empatia, time manažment, komunikácia a pod.

  7. Kritické myslenie: Pri interpretácií výsledkov AI, ako aj pri samotnom promptovaní, musí človek vedieť odpoveď vyhodnotiť, zarámcovať a prepojiť s ďalšími odpoveďami. Toto nejde bez kritického myslenia, ktoré pôjde v dobe AI zvlásť do popredia.

Workshop priniesol cenné poznatky, ktoré naznačujú, že AI môže byť užitočným pomocníkom vo vzdelávaní, ak sa používa zodpovedne, transparentne a namiesto plagiátorstva sa používa na efektívnejšie porozumenie danej látky a vypracovanie zadaní.

Previous
Previous

DDAccelerator – Apply for Cohort 1 NOW!

Next
Next

Mníchov ako brána k inováciám