Black Friday: veľké nákupy, veľké riziká

Minulý rok minuli Slováci 14,5 milióna eur. Počas jedného týždňa. V čase Black Friday. Ide o sumu vyššiu o 2 milióny eur ako v roku 2023. Aj o tom sa písalo v článku Forbes. Zľavy z cien podľa informácií v článku ponúkali takmer tri štvrtiny e-shopov. No a o najväčší záujem sa delila elektronika a oblečenie.

Ak sa zapájate do tohto nákupného ošiaľu, netreba zabúdať na zvýšené riziko kybernetických incidentov a zvýšený počet podvodníkov, ktorí sa snažia okradnúť zákazníkov e-shopov alebo šíriť škodlivý softvét prostredníctvom klamlivých nákupných nástrah. Podľa údajov spoločnosti Kaspersky, ktorá od januára do októbra minulého roka identifikovala viac ako 38 miliónov phishingových útokov zameraných na používateľov e-shopov, platobných systémov a bánk. Ide o nárast o necelých 25% v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Získané údaje o kreditných kartách sa podľa ich údajov ponúkajú na dark webe, spolu s účtami do nákupných služieb. A čo je paradoxné, aj na dark webe sa ponúkajú zľavy počas Black Friday, rovnako ako v bežných obchodoch, ako uvádza správa. 

Čo si všímať ako zákazník? 

Overte si webovú stránku - nakupujte od overených dodávateľov na oficiálnych stránkach, všímajte si prípadné preklepy, preverte, či má obchod svoju stránku na sociálnych sieťach, overte si recenzie, alebo dátum registrácie na sociálnych sieťach. Ak to bude pár dní pred výpredajom, treba spozornieť.

Pozor na platby - dbajte na zvýšenú pozornosť na online platby, aby prebehla cez oficiálnu platobnú bránu banky, ideálne si vytvorte dočasnú virtuálnu kartu na online nákupy s obmedzenou výškou finančných prostriedkov. Určite nikdy na stránke nezakliknite, aby si pamätala vaše údaje z platobnej karty.

Nezdieľajte zbytočné údaje - buďte obozretní aké údaje na portáloch zadávate a zdieľate, bežní predajcovia nepotrebujú vaše osobné údaje ako rodné číslo, dátum narodenia alebo číslo občianskeho preukazu

Ako sa môžu pripraviť e-shopy?

Silné prihlasovacie údaje - uistite sa, že vaši zamestnanci majú nastavené silné heslá a aktivované viacfaktorové overovanie vo všetkých firemných systémoch. Vytvoríte tak ďalšiu vrstvu zabezpečenia v prípade, že by sa neoprávnené osoby dostali do vašich účtov.

◼ Zabezpečte firemnú e-mailovú komunikáciu - a nastavte ju tak, aby ste zabránili podvodníkom posielať emaily, ktoré vyzerajú, že pochádzajú z vašej spoločnosti.

Pripravte svoj tím - pravidelne preškoľujte svojich zamestnancov.

Sledujte napodobňovanie značky - nastavte si upozornenia a sledujte zmienky o vašej značke, zaregistrujte si oficiálne názvy značiek a domény, ktoré vám uľahčia identifikovať a odstrániť falošné účty.

Posilnite platobné procesy - zaveďte prísnejšie autentifikačné a monitorovacie opatrenia a nastavte systém úrovňového procesu s prísnejšími kontrolami.

Posilnite platobné procesy - zaveďte prísnejšie autentifikačné a monitorovacie opatrenia a nastavte systém úrovňového procesu s prísnejšími kontrolami.

Next
Next

Cena za Priemysel 4.0