Digitalizácia ako cesta k hospodárskemu aj sociálnemu rastu - ako využiť jej potenciál?

O jednom z našich kľúčových projektov - Lige za digitálny rast - sme sa rozprávali s Luciou Colníkovou. Lucka prezradila, ako vníma digitalizáciu na Slovensku, ako a prečo sme tento projekt rozbehli a čo sme už spoločne za relatívne krátky čas stihli úspešne zrealizovať.

 Povedz nám čo je hlavným cieľom projektu? Prečo projekt vznikol?

Žijeme v dobe technológií a častokrát si neuvedomujeme aký priamy, či nepriamy vplyv na nás má digitálna chudoba. V digitalizácii sa skrýva obrovský nevyužitý potenciál a je cestou k hospodárskemu aj sociálnemu rastu. Misiou projektu je prispieť k zvýšeniu miery digitálnej transformácie malých a stredných podnikov (MSP). MSP sú kostrou našej ekonomiky, a práve preto sú primárnym cieľom Ligy za digitálny rast. Liga má ambíciu byť kľúčovým partnerom MSP, prepájať MSP s tvorcami politík, či prepájať potreby podnikania s tvorbou politík a adresovať kľúčové výzvy v krajinách, v rámci ktorých je Liga aktívna. 

Ako vnímaš  digitalizáciu na Slovensku? 

Slovensko obsadilo 47. miesto zo 64 hodnotených krajín v rámci Svetového rebríčka digitálnej konkurencieschopnosti za rok 2021. Index digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI) 2021, kde Slovensko obsadilo 22. miesto spomedzi 27 krajín EÚ.

Pri porovnaní s ďalšími krajinami zistíme, že ako krajina napredujeme, ale ostatné štáty napredujú tiež, a častokrát rýchlejšie, čím sa medzera len prehlbuje. Na popredných priečkach sa pravidelne umiestňujú severské krajiny, bolo by zaujímavé keby sme sa pozreli na to, akým spôsobom sa digitalizácia dostala do praxe a do každodenného života u nich, aké predpoklady boli nevyhnutné naplniť pre podporu digitalizácie, a či si z nich vieme vziať príklad a implementovať parciálne prvky do praxe aj v našich podmienkach. Aj toto je téma, ktorou sa bude Liga zaoberať v najbližšom období. 

Čo je podľa teba pridanou hodnotou tejto iniciatívy pre firmy a pre štát? 

Liga je novovzniknutým projektom SAPIE a jej aktivity prebiehajú v dobe, ktorá sa vyznačuje niekoľkými charakteristikami. Dôležitým východiskovým bodom je Plán obnovy a odolnosti, v ktorom je na digitálnu transformáciu vyčlenená nemalá suma finančných prostriedkov, o ktorú sa podniky môžu uchádzať. Plán obnovy prináša príležitosti na podporu vzniku aktívneho inovatívneho ekosystému. Ďalšou charakteristikou sú skúsenosti firiem a spoločnosti celkovo súvisiace s pandémiou, ktorá sa viac či menej prejavila v každej našej činnosti, odhalila viaceré nedostatky, na ktorých vieme do budúcna stavať, poučiť sa z nich a prispôsobiť naše aktivity.

Pridanou hodnotou Ligy je tiež účasť na konzultáciách k obsahu pripravovaných strategických vládnych dokumentov. Aktuálne na Ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (ďalej len MIRRI)  prebieha príprava pracovných skupín a konzultácie k Akčnému plánu digitálnej transformácie Slovenska na roky 2023-2026, ktorých je SAPIE členom, a prostredníctvom účasti v týchto fokusovaných skupinách budeme komunikovať naše zistenia a odporúčania. Veľmi podobne budeme posúvať naše zistenia aj prostredníctvom stretnutí Rady vlády SR pre konkurencieschopnosť a produktivitu a Rady vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti, v ktorých je naša organizácia zastúpená.  

Keďže Liga má za cieľ prepájať zástupcov podnikov, štátnej správy, či akadémie a podporovať dialóg medzi všetkými relevantnými aktérmi, verím, že budeme vedieť prispieť s návrhmi konkrétnych riešení pre štát, ktoré budú ľahko a rýchlo realizovateľné v praxi. Z tohto dôvodu sme na Slovensku vytvorili dve pracovné skupiny, ktorých cieľom je vytvoriť odporúčania tak pre štát, ako aj pre podniky.  

Kto je do projektu zapojený? Aká je rola Ambasádorov a partnerov? 

Na projekte spolupracujeme s viacerými regionálnymi partnermi a poprednými lídrami na digitalizáciu. Aktivity Ligy prebiehajú na Slovensku, v Čechách, Poľsku, Maďarsku a Bruseli. V každej krajine máme aspoň jedného lokálneho partnera, ktorý nám pomáha s mapovaním situácie a potrieb trhu, prepájaním na relevantných zástupcov súkromného a verejného sektora a aktivitami celkovo.

Na Slovensku spolupracujeme s Americkou obchodnou komorou, v Čechách so Zväzom priemyslu a dopravy, v Maďarsku so Startup Hungary, v Poľsku so Zväzom podnikateľov a zamestnávateľov a v Bruseli je našim partnerom organizácia SME Connect. Sme otvorení spoluprácam s ďalšími organizáciami, ktoré zdieľajú naše hodnoty a ciele, a ktoré chcú byť v tejto oblasti aktívne.

Okolo Ligy sa nám podarilo vybudovať sieť tzv. Ambasádorov, odborníkov na digitalizáciu, ktorí s nami zdieľajú svoje vlastné skúsenosti, pomáhajú nám identifikovať kľúčových aktérov, ktorým je téma digitalizácie MSP blízka, alebo svojou účasťou v pracovných skupinách pomáhajú s vytváraním odporúčaní pre vlády. Aktuálne pracujeme so sieťou 14 Ambasádorov zo 4 štátov.   

Čo Ťa najviac motivuje?/Čo Ťa v tomto projekte najviac potešilo?  

Veľmi ma teší záujem pridať sa k Lige, či už zo strany partnerov, Ambasádorov alebo členov jednotlivých pracovných skupín. Uvedomujeme si, že experti, s ktorými pracujeme sú časovo veľmi vyťažení, o to viac si vážime ich zapojenie a investovaný čas. Je to tiež znakom toho, že aktuálna situácia im nie je ľahostajná a spolu s nami chcú pracovať na pozitívnej zmene. Taktiež som rada za záujem zo strany podnikov a a tiež štátu, kde témy digitalizácie a inovácií otvárame najmä na úrovni Úradu vlády SR, Ministerstva hospodárstva a  MIRRI, ktoré  sú zapojené do aktivít Ligy a pracovných skupín, keďže iba vzájomnou spoluprácou verejného, súkromného a akademického sektora  sa vieme posunúť ďalej.  Rada by som ešte spomenula vznik strategického partnerstva s bruselskou organizáciou SME Connect, ktorá združuje asociácie združujúce MSP na európskej úrovni a podporuje dialógy medzi podnikmi a EÚ inštitúciami. 

Čo sa najbližšie chystá? Aké sú ďalšie plánované aktivity?  

V každej krajine, v rámci ktorej Liga pôsobí, máme rozličný harmonogram aktivít. Na Slovensku prebiehajú stretnutia pracovných skupín tematicky zameraných na edukáciu trhu o nových biznis modeloch, možnostiach financovania, podporu v oblasti zavádzania digitálnych nástrojov, či podpore digitálne zručného obyvateľstva. V Čechách a v Poľsku pracovné skupiny práve vytvárame a v horizonte najbližších týždňov budeme tiež pripravovať podujatia v Bruseli. Veríme, že v druhej polovici roka sa posunieme aj do ďalších krajín, konkrétne na Balkán a do Pobaltia a pokryjeme celý CEE región.

Kto je Lucia Colníková?

Lucia sa k tímu pripojila ako Portfolio Manager a League for Digital Boost Lead. Medzi jej zodpovednosti patrí riadenie projektov zameraných na digitalizáciu, organizovanie podujatí či zvyšovanie externých sietí.  Skúsenosti nadobudla takmer 10-ročnou praxou v GLOBSEC, kde bola zodpovedná za rôzne projekty vrátane organizovania podujatí s výstupmi na Slovensku aj v zahraničí, komunikácie so zainteresovanými stranami naprieč rôznymi sektormi, koordinácie kancelárie v Banskej Bystrici a niekoľkých ďalších súvisiacich oblastí na projektový a eventový manažment. Je nadšenou bežkyňou. Nedávno absolvovala bratislavský polmaratón a na jeseň sa chystá zvládnuť košický maratón. 

Previous
Previous

Výzva EÚ: Hlasujte za smerovanie našej krajiny v oblasti inovácií

Next
Next

SAPIE provided remarks to the key strategic document Path to Digital Decade 2030