Miloš Poplar z organizácie Eldison prezradil ako vyzerajú špecifiká expanzie do USA

S akými najčastejšími otázkami sa stretávate keď za Vami chodia firmy, ktoré chcú expandovať do USA?

Tieto otázky spadajú do dvoch skupín. Prvou je štruktúra skupiny. Spoločnosti musia vyriešiť, ako má vyzerať štruktúra skupiny, t.j. či má byť nová US entita ako materská spoločnosť (typicky v prípade, že spoločnosti plánujú i získavať kapitál od US investorov) alebo dcérska spoločnosť (typicky v prípade, ak expanzia je výhradne pre účely získavania a obsluhy US zákazníkov). Materská spoločnosť musí typicky zostať na Slovensku či v EÚ, pokiaľ sú projekty (spolu)financované z verejných zdrojov EÚ. Zároveň musia spoločnosti zvážiť, kto bude priamym spoločníkom US spoločnosti, aby bolo možno aplikovať čo možno najlepší daňový režim - typicky pre spoločnosti z EÚ platí, že by mala byť spoločníkom spoločnosť, ktorá je aktívna (nie je len pasívnym holdingom).


 Druhou skupinou je IP a predaj. Spoločnosti v tomto prípade musia vyriešiť, kde budú držať práva k IP (k duševnému vlastníctvu) a kde ho budú vytvárať. Často sa po expanzii do US stávajú slovenské spoločnosti predovšetkým vývojovými centrami a investičné a často i obchodné funkcie sa sústredia do US, ak tá má byť primárnym cieľovým trhom pre získavanie nových zákazníkov. Spoločnosti musia teda vyriešiť, kde sa bude vytvárané duševné vlastníctvo, primárne vyvinuté na Slovensku, kumulovať.

V čom spočívajú špecifiká expanzie do USA?

Ide o tri veci: 

  • Federálna a štátna úroveň: Aj napriek tomu, že je ekonomicky US jedným veľkým trhom, je vždy potrebné vnímať, že pozostáva z 50 federálnych štátov. I keď drvivá väčšina spoločností sa zakladá v štáte Delaware, je potrebné myslieť na registrácie v ďalších štátoch, kde spoločnosť plánuje pôsobiť či mať zákazníkov (franchise tax). Tieto registrácie bývajú ďalej potrebné aj na regionálnych (county) a mestkých (city) úrovniach.

  • Ochrana dát a dátové centrá: Ochrana osobných údajov nie je generálne zakotvená a nestanoví tak prísne pravidlá ako systém ochrany v EU. Aj preto, paradoxne, bývajú dátové centrá v US významne lacnejšie ako tie v EÚ. Spoločnosti často po expanzii na US trh zriaďujú oddelené dátové centrá v US, pokiaľ majú zákazníkov v EÚ tak i v US, keďže transfery dát medzi US a EÚ hlavne pre väčších zákazníkov môžu byť komplikovanejšie.

  • Motivačné programy: Ak spoločnosti po expanzii zvolia variantu materskej spoločnosti v US, musia presunúť vzťahy so spoločníkmi (definovanie preferenčných práv, apod.) do US – tzv. US flip. Často s tým súvisí i zmena motivačného programu (ESOP) do US, kde sa používajú štandardné opčné programy (podľa ustanovenia 409a). Je treba pamätať na to, že i po presune do US sa aplikujú slovenské daňové pravidlá na všetkých slovenských daňových rezidentov.

Previous
Previous

Inovačný akcelerátor pre Severný Atlantik (DIANA) a Európsky obranný fond (EDF)

Next
Next

Marek Križka: My vieme exportovať najlepší talent a nápady, naše firmy sú veľmi konkurencieschopné, ale tých unicorns ešte nemáme